خريد بک لينک
گيفت کارت
رزرو آنلاين هتل خارجي
ثبت شرکت در عمان
رزرو آنلاين هتل خارجي
خريد سکه سوکر استار ارزان
بتن سخت
فلنج
پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با فرآیند تصمیم گیری خریداران کالاهای لوکس در شهر مشهد
پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با فرآیند تصمیم گیری خریداران کالاهای لوکس در شهر مشهد

پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با فرآیند تصمیم گیری خریداران کالاهای لوکس در شهر مشهد

دانلود پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با فرآیند تصمیم گیری خریداران کالاهای لوکس در شهر مشهد

پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با فرآیند تصمیم گیری خریداران کالاهای لوکس در شهر مشهد
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل doc
حجم فایل 482 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 184

پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با فرآیند تصمیم گیری خریداران کالاهای لوکس در شهر مشهد

مقدمه

رفتار مصرف کننده[1] از موضوعات جدید حوزه بازاریابی به شمار می رود. رفتار مصرف کننده موضوعی بحث انگیز و چالشی است که افراد و آنچه خرید می کنند را دربر می گیرد. چرایی و چگونگی خرید آنها، بازاریابی ، آمیخته بازاریابی و بازار است. رفتار مصرف کننده مجموعه فعالیتهایی که مستقیماً در جهت کسب، مصرف ، دور انداختن کالا و خدمات صورت می گیرد. این فعالیتها شامل فرآیند تصمیماتی است که قبل و بعد از این اقدامات انجام می پذیرد. (گلچین فر و بختایی، 62:1385)

ما به عنوان مصرف کنندگان نقش اساسی در سلامت اقتصاد (داخلی- عملی- بین المللی) ایفا می نمایم تصمیماتی که در مورد مصرف تقاضا برای موادّ خام- حمل و نقل- تولید- کارهای فنی و همچنین استخدام کارکنان و استقرار و تخصیص منابع می گیریم موفقیت برخی صنایع و شکست برخی دیگر را تحت تأثیر قرار می دهد.بنابراین رفتار مصرف کننده یک فاکتور جامع در رکود و یا جریان افتادن تمامی فعالیت های بازرگانی در جامعه ای که گرایش مصرف کننده می باشند است . نکته کلیدی موفقیت استراتژی بازاریابی هم از جنبه علمی هم از جنبه محلی از جنبه جهانی درک رفتار مصرف کننده است.این امر هم برای شرکت های تجاری و هم سازمان های غیر انتفاعی و همینطور سازمانهای دولتی که قوانین مربوط به بازار را تدوین می کنند کاربرد دارد البتّه درک رفتار مصرف کننده ارزیابی عملکرد مصرف کنندگان در جوامع مختلف با توجّه به تفاوتهای فرهنگی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.


[1] - Consumer Behavior

بخشهای از متن

بهبود عوامل اقتصادی در سراسر جهان وهمچنین در کشور ما، افزایش تمایل جوامع به مصرف كالاهای تجملی و لوكس باعث شده است كه توجه بسیاری از افراد به نام و نشان تجاری لوكس معطوف شود. دلایل مختلفی چون

تقلید از شیوه زندگی ثروتمندان ، افزایش شأن اجتماعی، بهره مندی از كیفیت فوق العاده محصولات و... موجب

این امر می شود. در حال حاضر عرضه محصولات لوكس شامل مد و لوازم جانبی، كالاهای چرمی،عطر،لوازم

آرایشی، جواهرات، خودرو، هتل ها و دكوراسیون در سراسر جهان افزایش چشمگیری یافته است.

در این پژوهش سعی می شود با آشنایی با عوامل قابل کنترل و غیر قابل کنترل و تاثیرشان بر روی رفتار مصرف

کنندگان کالاهای لوکس به بررسی رفتار خریداران بپردازیم.      

مصرف کننده برای رفع حوایج خود ناچار به خرید است و خرید او مستلزم شناخت و ارزیابی گزینه های موجود در دسترس اوست و مصرف کننده با توجه به این مسایل نسبت به خرید اقدام می کند که این خرید ممکن است تحت تأثیر شرایط مختلف قرار گیرد.

تحلیل عاملی[1]

شیوه ای آماری است که کاربرد وسیعی در روانشناسی و علوم اجتماعی دارد. تحلیل عاملی از تعداد فنون آماری ترکیب شده و هدف آن ساده کردن مجموعه پیچیده داده ها است .(کلاین[2]،1380)

عوامل فرهنگی ، اجتماعی و گروهی

افکار ، اعمال و باورهای ما عمدتا تحت تاثیر عوامل و نیروهای فرهنگی ، اجتماعی و گروهی تعیین می شود.

 فرآیند تصمیم گیری خرید نیز از این عوامل تاثیر می پذیرد .(روستا و همکاران ، 131:1388)

عوامل روانی و فردی

روانشناسی به بازاریابان کمک میکند تا چرایی و چگونگی رفتار مصرف کننده را درک کنند ، انگیزه ادراک یادگیری، شخصیت و تلقی ، موضوعات مهمی برای تفسیر فرآیند خرید و هدایت تلاشهای بازاریابی به شمار می آیند.(روستا و همکاران ، 135:1388(

عوامل موقعیتی

بسیاری از اوقات موقعیت خرید در فرآییند تصمیم خرید تاثیر میگذارد. (روستاوهمکاران،143:1388)

کالای لوکس[3]

کالای لوکس کالایی است که درصد تغییرات تقاضا برای آن بیش از درصد تغییرات درآمد است . یعنی با افزایش

درآمد تقاضا برای آن هم افزایش می یابد اما بیش از تغییرات درآمد.(لیپسی[4]،145:1373)

درتعریفی دیگر هر کالایی که در بخش عمده نیاز مردم نگنجد و جزیی از موارد مصرفی روزانه مردم نباشدبه نوعی کالای لوکس است .(روزنامه جهان صنعت ،23/07/12:1391 (

درواقع کالای لوکس به کالایی گفته می شود که مصرف کنندگان مرفه جامعه آن را مطابق شان خود خریداری می کنند،به عبارتی می توان گفت کالایی لوکس است که مصرفش به میزان درآمد افراد بستگی دارد

تصمیم گیری

اعتقاد بر این است که جوهره مدیریت اتخاذ یک تصمیم مناسب است و معمولاً مدیریت با تصمیم گیری مترادف می گردد . در یک تعریف مناسب ، تصمیم‌گیری یعنی : انتخاب یک راه حل از میان راه حلهای عملی مختلف برای

حل مسایل وا ستفاده از فرصتها. ( طالقانی ، 285:1382 )

رفتار مصرف كننده

شامل درك و شناسایی چرایی ،محل ،زمان ،چگونگی ، میزان دفعات  و مدت خرید ،اكتساب، مصرف و خلاص شدن از یك پیشنهاد است.(صمدی، 1386،43)


[1] - Factor Analysis[2] - KELIN[3] Luxury goods -[4] -Lipsey

چگونه یك كالا و یا خدمت اكتساب، مصرف و دور انداخته می شود؟

الف: روشهای اكتساب یك كالا یا خدمت: برای اكتساب یك كالا یا خدمت مصرف كنندگان روشهای مختلفی را به كار می برند كه عبارتند از:

  • خرید: اگر چه معمولاً معمولترین راه بدست آوردن یك كالا خرید است، اما روشهای دیگر نیز برای اكتساب به كار می رود.
  • مبادله: مصرف كنندگان می توانند یك كالا را از طریق مبادله با كالا یا خدمتی دیگر بدست آورند. به طور مثال كتابفروشیها،كتابهای كهنه افراد را با كتابهای نو مبادله می كنند.

فهرست مطالب

عنوان                                       صفحه

فصل اول: بیان مسئله. 1

1-1 مقدمه. 2

2-1 عنوان تحقیق. 3

1-3 بیان مساله تحقیق. 3

1-4 اهمیت و ضرورت تحقیق. 6

1-5 اهداف پژوهش... 7

1-5-1 هدف اصلی : 7

1-5-2 اهداف فرعی : 7

1-6قلمرو تحقیق. 7

1-6-1 قلمرو مكانی تحقیق(جامعیت آماری) 7

1-6-2 قلمرو زمانی تحقیق. 7

1-6-3 قلمرو موضوعی تحقیق. 8

1-7  تعریف واژه ها ،مفاهیم و متغیرها 8

1-7-1 تعریف نظری واژه‌ها 8

1-7-2 تعریف عملیاتی واژه ها 10

1-8  متغیرها 11

1-8-1متغیر مستقل تحقیق. 12

2-8-1متغیر وابسته. 13

1-9 خلاصه فصل. 14

فصل دوم: ادبیات و موضوع تحقیق. 15

2-1 مقدمه. 16

2-2 ادبیات موضوع در خصوص متغییرها 17

2-2-1 فرایند خرید. 17

2-2-2  فرایند خرید سنتی.. 17

2-2-3 رفتار مصرف كننده 18

2-2-4 چگونه یك كالا و یا خدمت اكتساب، مصرف و دور انداخته می شود؟. 23

2-2-5  رفتار خرید مصرف کننده 26

2-2-6 تصمیم گیری درباره خرید. 27

2-2-7 آمیزه بازاریابی، فنون و شیوه های بازاریابی.. 27

2-2-8 آمیزه بازاریابی از دیدگاه مشتری.. 29

2-2-9 مدل رفتار خرید مصرف کننده 30

2-2-10  خصوصیات فردی موثر در رفتار مصرف كننده 33

2-2-11 عوامل مؤثر بر تصمیمات خرید  مصرف کنندگان. 34

2-2-11-1 عوامل فرهنگی- اجتماعی و گروهی.. 34

2-2-11-2 عوامل اجتماعی.. 36

2-2-11-3 عوامل شخصی.. 47

2-2-11-4 عوامل روانی.. 51

2-2-12 فرآیند تصمیم گیری خرید مصرف کننده 61

2-2-13گرایش خریدار. 63

2-2-13-1  ارزش... 64

2-2-13-2کارایی.. 64

2-2-13-3 مقدار. 64

2-2-13-4 تنوع. 65

2-2-13-5 مزایا 65

2-2-14 گرایش خریدار و بازاریاب.. 65

2-2-15 رفتار خریدار و آمیخته بازاریابی.. 66

2-2-16 مروری بر مفاهیم تصویر محصول. 67

2-2-17ندازه‌گیری تصویر محصول. 70

2-2-18 انواع تصویر. 71

2-2-18-1تصویر علامت تجاری.. 71

2-2-18-2 تصویر محصول. 71

2-2-18-3 تصویر تداعی كننده 71

2-2-18-4 تصویر استفاده كننده 72

2-2-18-5 تصویر استفاده 72

2-2-19 تصویر ذهنی.. 73

2-2-20موقعیت.. 74

2-2-21 معنا 74

2-3 تاریخچه و سابقه موضوع تحقیق (پیشینه تحقیق) 74

2-3-1 پیشینه داخلی.. 74

2-3-2 پیشنه خارجی.. 76

2-4 چارچوب نظری تحقیق. 78

2-5 مدل مفهومی تحقیق. 79

2-6 مدل تحلیلی تحقیق. 80

2-8خلاصه فصل. 81

فصل سوم: روش تحقیق. 82

1-3 مقدمه. 83

3-2 روش تحقیق. 84

3-2-1 تحقیق کاربردی.. 85

3-2-2 تحقیقات همبستگی.. 85

3-3 فرآیند تحقیق. 87

3-4 جامعه آماری.. 88

3-5 حجم نمونه و روش نمونه‌گیری.. 88

3-5-1 نمونه گیری تصادفی ساده 89

3-5-2 تعیین حجم نمونه. 89

3-5-3 روش تعیین حجم نمونه. 90

3-6ابزار جمع آوری داده ها 90

3-7-1 پرسشنامه. 91

3-7-2 طیف لیکرت.. 92

3-7 نحوه نمره‌گذاری سوالات.. 94

3-8 روایی و  پایایی تحقیق. 95

3-8-1 روایی ابزار سنجش... 96

3-8-2اعتبار محتوا 96

3-8-3 پایایی (قابلیت اعتماد) 96

3-8-4 روش آلفای کرونباخ. 97

3-9 روش جمع آوری داده ها 99

3-10 روش تجزیه و تحلیل و داده ها 99

3-10-1تحلیل عاملی.. 100

3-10-2 تحلیل ماتریس کوواریانس... 101

3-10-3 مدل معادلات ساختاری.. 102

3-10-4 شاخص های برازندگی مدل. 103

5-10-3مجذور کا ..... 103

6-10-3 نسبت به درجه آزادی.. 104

7-10-3ریشه خطای میانگین مجذورات تقریب.. 104

8-10-3 ریشه مجذور میانگین باقی مانده 104

9-10-3شاخص نکویی برازش... 104

3-10-10شاخص تعدیل یافته نیکویی برازش... 105

3-10-11 شاخص برازندگی تطبیقی.. 105

3-10-12 شاخص صرفه جویی برازندگی.. 105

3-10-13 روش حداقل مربعات جزئی.. 106

3-11خلاصه فصل. 106

فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها 107

4-1 مقدمه. 108

4-2 توصیف متغیر های میانجی.. 109

4-2-1 توزیع فراوانی جنسیت پاسخگویان. 109

4-2-2 توزیع آماری وضعیت تأهل پاسخ دهندگان. 110

4-2-2 توزیع آماری وضعیت سنی پاسخ دهندگان. 111

4-2-4 توزیع آماری تحصیلات پاسخ دهندگان. 112

4-3 توصیف متغیر های تحقیق. 112

4- 3-1 آزمون بارتلت  و کایز-میر-اوکین. 113

4-3-2 قابلیت اعتماد (پایایی) 114

4-3-2-1 روش آلفای کرونباخ. 114

4-3-3 بررسی شاخص های نکویی برازش... 115

4-3-4 ماتریس همبستگی متغیرها 116

4-3-5 نمودار ضریب مسیر. 118

4-3-6 نمودار مقادیر آماره 120

7-3-4 برآوردها یا ضرایب مدل اندازه گیری.. 120

4-4 بررسی فرضیات تحقیق. 123

4-4-1بین  عوامل فردی و روانی با فرایند تصمیم خریداران کالاهای لوکس رابطه وجود دارد. 124

4-4-2 بین عوامل فرهنگی- اجتماعی و گروهی بر فرایند تصمیم خریداران کالاهای لوکس رابطه وجود دارد . 124

4-4-3 بین عوامل موقعیتی بر فرایند تصمیم خریداران کالاهای لوکس رابطه وجود دارد . 125

4-5 خلاصه فصل. 126

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات.. 128

5-1 مقدمه. 129

5-2 نتیایج مربوط به دموگرافی یا جمعیت شناسی.. 131

5-2-1  نتایج مربوط به جنسیت.. 131

5-2-2 نتایج مربوط به تاهل. 131

5-2-3 نتایج مربوط به سن. 132

5-2-4 نتایج مربوط به سطح تحصیلات.. 132

5-2-5 نتیجه کلی.. 132

5-3 نتایج مربوط به منغیرها 133

5-4 نتایج مربوط به فرضیه ها 133

5-5 بحث و بررسی.. 134

1-5-5 مهمترین یافته های تحقیق. 135

5-6 محدودیت ها 135

5-7 پیشنهادات.. 136

5-8 پیشنهاد هایی برای تحقیقات آتی.. 137

5-9 خلاصه فصل. 138

منابع و مآخذ. 139

پیوستها و ضمائم. 145

دانلود پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با فرآیند تصمیم گیری خریداران کالاهای لوکس در شهر مشهد







ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با فرآیند تصمیم گیری خریداران کالاهای لوکس در شهر مشهد ,

ارسال نظر برای این مطلب
نام شما:
ايميل :
سايت :
متن نظر :
وضعیت نظر:
کد امنیتی : *